لوازم آرایشی و بهداشتی

معرفی بهترین لوازم آرایش و بهداشتی روز دنیا

لوازم آرایشی و بهداشتی

معرفی بهترین لوازم آرایش و بهداشتی روز دنیا

وسایل لازم برای چله کشی فرش دو رو

 وجود اهمیت بالایی که چله کشی فرش دورو در زیبایی و کیفیت فرش بافته شده دارد ؛ لازم است حتماً افرادی که قصد خرید و یا بافت این فرش را دارند با این مرحله آشنایی کامل داشته باشند. همانطور که بیان شد برای انجام عملیات چله کشی وسایل خاصی مورد نیاز است که دار قالی یا در واقع همان چهارچوب فلزی یا چوبی که قالی و فرش بر روی آن بافته می‌شود جزو مهمترین این وسایل به شمار می‌رود. دارهای قالی در انواع مختلفی موجود است و دارای سایزهای متفاوتی هست که افراد می‌توانند با توجه به نیاز خود نوعی از آن را انتخاب کنند که در این بین دار افقی و عمودی رایج ترین آنها هست.

https://carpetm.ir/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%DA%86%D9%84%D9%87-%DA%A9%D8%B4%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%B4-%D8%AF%D9%88-%D8%B1%D9%88/

خواندن مطلب  نقش فرش در دکوراسیون داخلی چیست؟

پس از فراهم کردن این وسیله نوبت به تهیه نقشه فرش میرسد ، زمانی که شما بخواهید چله کشی فرش دورو و یا هر فرش دیگری را انجام دهید باید ابتدا نقشه فرش یا همان نمای قالی را تهیه کنید زیرا در چله کشی تعداد تارهای چله با توجه به نقشه فرش تعیین خواهد شد. به همین دلیل قبل از چله کشی نیاز به تسلط کافی برای خواندن نقشه قالی است.دیگر وسیله مورد نیاز برای این عملیات نخ هست که این نخ از جنس کرک ، پشم و یا ابریشم است که بنا به سلیقه افراد انتخاب می‌شود.


چله کشی فرش دورو

همانطور که گفته شد چله کشی فرش دورو به دو صورت ثابت و گردان انجام می‌گیرد که برای چله کشی فرش دورو ثابت از یک زهوار استفاده می‌شود. در این نوع چله کشی ابتدا تعداد گره‌ها بر اساس نقشه محاسبه می‌شود و بر اساس آن در میان دار یک زهوار بسته می‌شود. در این روش محور در نظر گرفته شده برای گردش کارها به‌گونه‌ای است که در شروع کار از زیر دار در ابتدا ، گره اول ایجاد شود و سپس از زیر زهواز نخ مورد نظر رد داده می‌شود و از بالای سر دار به زیر دار فرستاده می‌شود. پس از آن بالای زهوار به طرف زیر دار فرستاده شده و پیچ می‌خورد و این عملیات تا پایان تکرار می‌شود‌.


چله کشی فرش دورو


در چله کشی ثابت هر رفت و برگشتی که صورت می‌گیرد یک گره به حساب می‌آید اما در چله کشی گردان یک تار حساب می‌شود. در چله کشی گردان فرش دورو در میان چله ها فاصله وجود ندارد در حالی که در نوع ثابت به اندازه یک تار در بین چله ها فاصله دیده می‌شود. همچنین لازم است بدانید چله کشی ثابت بیشتر برای بافت‌هایی که کوچکتر از قد دار باشند مورد استفاده قرار می‌گیرد.


نکات مهم در چله کشی فرش دورو

در صورتی که به تمام نکات ظریف در چله کشی فرش دورو دقت شود طبیعتا محصول تولیدی یکی از منحصر به فرد ترین فرش‌های دستباف خواهد بود که به لحاظ نقش و نگاری و ترکیب بندی رنگ در نوع خود بی‌نظیر است. برای اینکه چله کشی به بهترین نحو ممکن صورت پذیرد و در نتیجه فرش بافته شده از کیفیت و ظاهر بسیار خوبی برخوردار باشد لازم است قبل از اقدام به چله کشی مواردی را مورد بررسی قرار دهید.


در ابتدا و قبل از اینکه عملیات چله کشی را آغاز کنید لازم است دار قالی را مورد بررسی قرار داده و از سالم بودن آن اطمینان کامل حاصل کنید زیرا در صورت هرگونه عیب و برآمدگی زائد بر روی دار قالی ، مشکلات زیادی در هنگام بافت به وجود خواهد آمد. همچنین باید دقت کنید که سر دار و زیر دار با یکدیگر موازی باشند. متقارن بودن دار در محل قرار گرفتن چله یکی دیگر از نکات مهم در عمل چله کشی هست که در غیر این صورت به دلیل منتقل شدن سنگینی چله ها به یک سمت فرش بافته شده کیفیت مطلوب خود را نخواهد داشت.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد