لوازم آرایشی و بهداشتی

معرفی بهترین لوازم آرایش و بهداشتی روز دنیا

لوازم آرایشی و بهداشتی

معرفی بهترین لوازم آرایش و بهداشتی روز دنیا

لیزر بیکینی چگونه انجام می شود؟

بسیاری از افراد که می خواهند لیزر بیکینی انجام دهند این سوال را از خود می پرسند که لیزر بیکینی چگونه انجام می شود؟ ما در این مقاله قصد داریم که به طور کامل و جامع به شما دوستان عزیز بگویییم که لیزر بیکینی چگونه انجام می شود؟ پس اگر این سوال ذهن شما دوستان را هم به خود دگیر کرده است تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید تا به پاسخ سوال خود برسید. یکی از روش هایی که سالیان سال در تمام جهان انجام می شود و روشی بسیار موثر است لیزر بیکینی است ، حال می دانید که به چه علت لیزر بیکینی در میان افراد محبوبیت پیدا کرده است ؟ برای اینکه اثر آن بلند مدت می باشد یعنی هنگامی که فردی لیزر بیکینی انجام می دهد مدت بسیار زیادی اثر آن می ماند و مانند دیگر روش ها سریع تاثیرشش نمی رود . کنترل موهای ناحیه بیکینی خود یک دردسر مداوم است. شما می توانید موهای زائد بیکینی را با ژیلت به سرعت اصلاح کنید ، اما مو در طی چند روز دوباره رشد می کند.کرم های موبر در عرض چند دقیقه موها را حذف می کنند اما جدا از رشد سریع و مجدد مو ممکن است بوی بسیار بدی نیز داشته باشند. علاوه بر این پودر موبر حساسیت های شدید پوستی را هم برای افراد در ناحیه بیکینی به وجود می آورد که باعث خارش و قرمزی شدید می شود. حتی این امکان وجود دارد که برخی از افراد اپیلاسیون با موم یا دیگر مواد را در نظر بگیرید که مو را از ریشه خارج می کند. با این روش هفته ها مو رشد نمی کند ، اما اپیلاسیون یک روند بسیار دردناک است ، موها زیرپوستی رشد می کنند و ممکن است پوست دچار قرمزی و خارش شود.


 


لیزر بیکینی چگونه انجام می شود؟

انواع لیزر مو های زائد بیکینی عبارت اند از: 


لیزر دیود : موثرترین نوع لیزر برای پوست‌های روشن و تیره می‌باشد.

لیزر الکساندرایت : این نوع لیزر سریع‌ترین نوع لیزر جهت از بین بردن موهای زائد محسوب می‌شود و برای رفع موهای زائد در نواحی بزرگتر بدن مناسب است.

لیزر ND-YAG : این نوع لیزر برای انواع پوست مناسب می‌باشد. می‌توان از این لیزر برای پوست‌های برنزه نیز استفاده کرد. البته لیزر ND-YAG به اندازه انواع دیگر لیزر مؤثر نمی‌باشد.

لیزر بیکینی چگونه انجام می شود؟

یکی از سوال هایی که افراد در موردش سوال بسیار می پرسند این است که لیزر بیکینی چگونه انجام می شود؟ یکی از موثر ترین روش ها برای از بین بردن مو های زائد لیزر بیکینی که به صورت دائم است ، اگر شما یک خط بیکینی صاف را دوست دارید ، ما در کلینیک زیبایی گلدن رویال دستگاه های لیزر موهای زائد مناسب انواع پوست را استفاده می کنیم.بر خلاف تراشیدن یا اپیلاسیون ، که می تواند برآمدگی های ناخوشایند ، قرمزی ، موهای زائد یا تیرگی شدید پوست ایجاد کند ، با انجام  لیزر موهای زائد اینگونه به نظر می رسید که انگار هیچوقت مو نداشته اید و حتی اگر لیزر خود را بعد از سالها اصلاح و اپیلاسیون انجام می دهید همین  نتیجه را خواهید دید. بنابراین دست از گزینه های حذف موقت و ناخوشایند مو بردارید و همین امروز لیزر بیکینی را شروع کنید.


مراقبت های قبل از لیزر بیکینی

افرادی که می خواهند لیزر بیکینی انجام دهند، باید مراقبت های پیش از لیزر بیکینی را انجام دهند ، فردی که می خواهد لیزر بیکی انجام دهد باید یک هنفته قبل از اینکه برای لیزر برود با استفاده از تیغ قسمت مورد نظر را بتراشد، به این نکته حتما دقت کنید که حتما برای تراشیدن باید از تیغ استفاده نمایید و از اپلاسیون و یا موم و وکس و … استفاده نکنید زیرا استفاده از هرکدام از این روش­ها خطراتی را در حین درمان برای شما ایجاد خواهد کرد، باید یک ماه پیش از درمان از انواع روش­ هایی که با پوست ربط دارند (مانند وَکس و اپیلاسیون) خودداری کنید چون ریشه موها باید کاملاً سالم و دست نخورده باقی بمانند تا لیزر بتواند به خوبی آن‌ها را از بین ببرد. 2 ساعت قبل از لحظه آغاز لیزر بیکینی باید ناحیه مورد را به طور دقیق با تیغ بتراشید. برای کسب بهترین نتایج باید هرگونه محصولات پوستی مانند لوسیون‌ها، پودرها، عطر، دئودورانت و… را از ناحیه بیکینی پاک کنید و هرگز از آن استفاده نکنید.


شیو و اصلاح با تیغ : برای رسیدن به بهترین نتیجه دوازده تا بیست و چهار ساعت قبل از انجام لیزر، موهای ناحیه ی مورد نظر را با تیغ یا ژیلت شیو کنید.

استحمام : پیش از مراجعه حتما حمام کنید، چون رعایت بهداشت در این روند بسیار اهمیت دارد. از شوینده هایی که PH آن ها برای ناحیه ی بیکینی و واژن مناسب است استفاده کنید. از مصرف محصولات شیمیایی معطر اجتناب کنید. مواد شیمیایی موجود در این محصولات پوست حساس این نواحی را تحریک پذیر می کنند و بعد از لیزر باعث سوش و خارش می شوند.

به هیچ عنوان در معرض اشعه ی نور خورشید قرار نگیرید : قرار گرفتن در معرض اشعه ی نور خورشید و برنزه کردن قبل از لیزر، باعث کاهش تاثیر آن شده و زمینه ی آسیب به پوست را فراهم می کند.

لباس نرم و گشاد و راحت بپوشید : از پوشیدن لباس تنگ خودداری کنید و لباس نرم و گشاد و راحت بپوشید. لباس های تنگ با پوست اصطکاک ایجاد کرده و  آن را تحریک پذیر می کنند.

استرس خود را کنترل کنید : ممکن است حین درمان احساس خجالت کنید و معذب باشد. اما سعی کنید آرامش خود را حفظ و استرس خود را کنترل کنید. کلینیک خانه ی سفید با کادر درمانی بسیار مجرب و حرفه ای تلاش می کند که محیطی آرام و بدون استرس را برای شما فراهم کند.

مراقبت های قبل از لیزر بیکینی

مراقبت های بعد از لیزر بیکینی

یکی از موارد هایی که باید بسیار حواستان باشد که به هیچ عنوان انجام ندهید دست زدن به ناحیه مورد نظر است. ناحیه تناسلی ممکن است که ملتهب باشد و با هر دست زدن شما دچار مواردی مانند سوزش یا خارش شود. در صورت مشاهده چنین حالتی بهتر است که سریعا پزشک را در مورد آن آگاه کنید. یکی از فعالیت­ هایی که بسیار در این مورد مفید است، استفاده از کمپرس یخ است. از آن جایی که لیزر از طریق گرما فولیکول­ های پوست را از بین می­ برد، دمای مناطق موردنظر ممکن است که بسیاری بالا باشد. به همین دلیل بهتر است که پس از لیزر بیکینی از کمپرس یخ استفاده کنید تا دمای بدن و پوست پایین­تر بیاید. سعی کنید پس از انجام این روش لیرز، از تیغ زدن و شیو کردن استفاده نکنید. تیغ کشیدن بر روی پوست فولیکول‌های مو را دست نخورده باقی می‌گذارد و روش درمان را بی ­اثر می­ کند. ممکن است که در بین جلسات درمان نیاز به تیغ کشیدن داشته باشید. انجام این کار اشکالی ندارد. اما در طول زمان نیاز به آن کمتر می‌شود. همچنین تا زمانی که تمام جلسات درمانی به اتمام نرسیده‌اند از اپیلاسیون، کندن مو، ‌بلیچ یا کرم‌های رفع موهای زائد یا الکترولیز بر روی ناحیه درمان پرهیز کنید. هر کدام از این روش­ ها باعث خواهد شد که برای شما مشکلی به وجود بیاید. البته استفاده از تیغ بعد از سه روز پس از درمان مانعی ندارد.


از لباس زیرهای جنس نخی مرغوب و گشاد استفاده کنید

از ژل های خنک کننده ایی که کلینیک یا متخصص برای شما تجویز می کند استفاده کنید.

از آب ولرم برای شستشوی ای نواحی استفاده کنید.

تفاوت لیزر بیکینی با لیزر برزیلی چیست ؟

بسیاری از افراد هنوز فرق بین لیزر بیکینی و لیزر برزیلی را نمی دانند، این دو لیزر بسیار به یکدیگر شبیه هستند و اکثرا افراد آن ها را با یکدیگر اشتباه می گیرند، از آنجایی که صحبت کردن درباره این موضوع برای برخی خانم‌ها سخت است ترجیح می‌دهند تا به جای پرسیدن از متخصص در اینترنت درباره آن بخوانند.


لیزر خط بیکینی

به ناحیه خارج از خط شُرت، خط بیکینی می‌گویند. لیزر خط بیکینی معمولاً تا 3 اینچ فراتر از این خط را پوشش می‌دهد و این ناحیه را کاملاً تمیز و بدون نقص می‌کند. در این روش برخی از نواحی مانند لبه‌های بیرونی واژن و بالای ناحیه شرمگاهی که زیر لباس‌زیر قرار دارند نیز تحت درمان قرار می‌گیرند که البته لیزر این نواحی به انتخاب خود داوطلب بستگی دارد.

لیزر برزیلی

در این روش نواحی بیشتری نسبت به خط بیکینی تحت درمان قرار می‌گیرند، مانند لبه‌های بیرونی واژن و خط باسن. در این روش قسمتی از موهای ناحیه شرمگاهی به شکل یک نوار باریک باقی می‌ماند. در لیزر برزیلی داوطلب باید کاملاً برهنه شود.

می‌توانید هر دوی این گزینه‌ها را به انتخاب خود سفارشی کنید.


هندزفری بی سیم گلکسی بادز (Galaxy Buds) سامسونگ رسما معرفی شد

پیش از موفقیت هندزفری بی سیم اپل (ایرپاد)، شرکت سامسونگ محصولاتی مانند Gear IconX را روانه بازار کرده بود که البته این محصولات موفقیت چندانی کسب نکردند. اکنون کمپانی کره ای تصمیم گرفته با تغییر رویه، هندزفری بی سیم خود را با برند گوشی های پرچمدار به بازار معرفی کند و از همین رو، امسال با محصولی تحت عنوان گلکسی بادز پا به میدان رقابت گذاشته است. هندزفری بی سیم گلکسی بادز (Galaxy Buds) سامسونگ رسما معرفی شده است و در ادامه با هم درباره آن صحبت می کنیم، با ترنجی همراه باشید.



با قرار گرفتن هندزفری های بلوتوث جدید سامسونگ زیر چتر برند گلکسی، شرکت کره ای آمادگی جدی خود برای رقابت با محصول اپل را اعلام کرده و مثل همیشه، با ارائه فناوری های جدید و قیمت پایین تر، سعی در تصاحب بازار رقیب دارد.




گلکسی بادز با قیمت 130 دلاری (در صورت پیش خرید گلکسی اس 10 یک جفت گلکسی بادز مجانی ارائه می شود) در گام نخست نسبت به ایرپادهای 160 دلاری اپل از قیمت رقابتی برخوردار بوده و به ادعای شرکت سازنده، تا 6 ساعت استریم موسیقی و  5 ساعت مکالمه با یک بار شارژ را ممکن می کند؛ این ارقام برای ایرپادهای اپل به ترتیب 5 و 2 ساعت هستند.


علاوه بر قیمت کمتر و عمر باتری بیشتر، گلکسی بادز از بلوتوث نسخه 5 نیز پشتیبانی می کند که برد بیشتر و کیفیت بالاتری داشته و مشکل قطع صدای ناخواسته که در Gear IconX وجود داشت را برطرف خواهد کرد.


اما جالب توجه ترین ویژگی، کیس گلکسی بادز است که با پک باتری داخلی، انرژی لازم برای دو بار شارژ کامل هندزفری بلوتوث سامسونگ را فراهم کرده و خود توسط درگاه USB-C یا شارژرهای بی سیم با استاندارد Qi شارژ خواهد شد. چنین قابلیتی در کنار امکان شارژ بی سیم معکوس خانواده گلکسی اس 10، خیال کاربر را از تأمین انرژی گلکسی بادز راحت خواهد کرد.


گفتنی است سامسونگ گلکسی بادز در تاریخ 17 اسفند به بازار عرضه خواهد شد و با اتکا به قابلیت های متمایز و قیمت رقابتی، به مصاف ایرپادهای اپل می رود.


مازوخیسم" چیست؟

محمد یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، با اشاره به تفاوت میان مفهوم خودآزاری و مازوخیسم، اظهار کرد: خودآزاری می‌تواند به علل مختلفی ایجاد شود و به تنهایی بیماری نیست بلکه به دلیل اختلالات دیگر ایجاد می‌شود.


وی با اشاره به اینکه نباید آزاری را مازوخیسم تعریف کرد، افزود: افرادی که به انواع بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی، عقب‌ماندگی ذهنی و اوتیسم مبتلا هستند به شیوه‌های متفاوت اقدام به خودآزاری می‌کنند.


این روان‌شناس بالینی ادامه داد: علل خودآزاری با مازوخیسم متفاوت است و مازوخیسم یک اختلال روانی و خودآزاری نشانه‌ای از ابتلا به بیماری‌های روانی است.


یعقوبی با بیان اینکه درمان مازوخیسم سخت‌تر از خودآزاری است، گفت: اختلال مازوخیسم پایدار است اما در خودآزاری به محض اینکه بیماری فرد درمان شود خودآزاری نیز درمان می‌شود.


وی با اشاره به اینکه فرزندان خانواده‌هایی که به نوعی خودآزاری را تجربه کرده‌اند بیشتر به این حالات مبتلا می‌شوند، خاطرنشان کرد: قطعاً زمانی که هر کدام از والدین این اقدامات را انجام دهند فرزندان نیز همانندسازی می‌کنند بنابراین افرادی که تجربه خانوادگی دارند بیشتر خودآزاری را تجربه می‌کنند.


این روان‌شناس بالینی ادامه داد: خودآزاری بیشتر از جنبه جسمی مطرح است اما به خودآزاری روانی، عاطفی و احساسی نیز تقسیم‌بندی می‌شود.


یعقوبی گفت: تشخیص خودآزاری روحی بسیار مشکل‌تر از خودآزاری جسمی است. برای نمونه فردی که رژیم غذایی را رعایت نمی‌کند خودآزاری جسمی دارد یا فردی که دستور پزشک را رعایت نکند به نوعی خودآزاری می‌کند.


وی تصریح کرد: افرادی که به تفریح و نشاط خود اهمیت نمی‌دهند نیز خودآزاری روحی می‌کنند. البته همه ما به نوعی با خودآزاری روحی مواجه هستیم زیرا آن طوری که لازم است به شرایط روحی خود توجه نمی‌کنیم.


این روان‌شناس بالینی افزود: مازوخیسم نیز یک نوع خودآزاری جسمی است اما متفاوت با خودآزاری در معنای کلی است که اغلب به صورت نادرست با یک مفهوم بکار برده می‌شود.


کولپوسکوپی چیست؟

کولپوسکوپی یک روش جهت مشاهده و تشخیص بیماری در سطح ناحیه ژنیتال زنان (مثل دهانه رحم، واژن، فرج)، توسط یک منبع نوری و میکروسکوپ می باشد.کولپوسکوپی از جمله روش هایی است که به بررسی دقیق رحم، واژن و قسمت های خارجی اندام های تناسلی می پردازد. این روش که با استفاده از دستگاهی به نام کوپلوسکوپ انجام می شود، امکان بررسی هر گونه ناهنجاری در سایر قسمت های بدن و بررسی نتایج تست پاپ اسمیر را نیز فراهم می کند.معمولا حین انجام کولپوسکوپی، بیوپسی از بافت جهت بررسی های بیشتر زیر میکروسکوپ نیز انجام خواهد شد. هدف از انجام این کار این است که، پاپ اسمیر تست غربالگری است که تنها به بررسی سلول ها می پردازد و به تعیین محل دقیق اختلال و ناهنجاری کمک نمی کند.

به همین خاطر، انجام همزان بیوپسی حین کولپوسکوپی باعث می شود تا میزان صحت تشخیص بالا برود.


کولپوسکوپی

کولپوسکوپی


کاربرد کولپوسکوپی

پزشکان جهت تشخیص سرطان در نواحی تناسلی، مخصوصاً بعد از نتیجه غیر طبیعی تست پاپ اسمیر ، از این روش بهره می گیرند.

پزشک همچنین برای گرفتن نمونه (بایوپسی) از بافت خاصی که ظاهر غیر طبیعی دارد، از این روش استفاده می کند.

این روش همچنین برای تشخیص علت ورم یا عفونت، تشخیص غدد خوش خیم یا سرطانی و آسیب های وارده به نواحی دهانه رحم ، واژن و فرج می باشد.

دهانه رحم (Cervix) : قسمت پایینی و باریک رحم که بین مثانه و مقعد قرار داشته و کانالی را شکل می دهد که به داخل واژن باز شده و به قسمت های بیرونی بدن می رسد.

واژن (Vagina) : مجرایی است که محل عبور و خروج مایعات از رحم به بیرون و از بیرون به رحم می باشد. واژن دهانه رحم را به فرج (vulva) وصل می کند.

به دلیل حساسیت بالای این روش، نیاز است اطمینان حاصل کنید که پزشکتان در انجام این روش تبحر لازم داشته باشد.


کولپوسکوپی

کولپوسکوپی


عوارض کولپوسکوپی

این روش نسبتاً بی خطر و ایمن می باشد. خطرات عمده در این روش شامل خونریزی، عفونت و درد های شکمی و لگنی می باشد. کولپوسکوپی در زمان بارداری، موجب پیچیدگی هایی در روند بارداری، مثل زایمان زود رس می شود.

گرچه این روش به طور بالقوه توانایی نمونه گرفتن از بافت ناسالم در بیمار را برای پزشک فراهم می کند، همیشه این احتمال وجود دارد که در آزمایشگاه، تشخیص مشکل امکان پذیر نباشد. و یا اینکه نمونه از بافت مربوطه، گرفته نشود.

هزینه کولپوسکوپی

با توجه به پیچیدگی و حساسیت و قطعیت این روش و نیاز به تبحر پزشک در این روش، هزینه آن به نسبت سایر روش های قدیمی کمی بالاتر می باشد. با این حال با توجه به بیمه درمانی و مرکز درمانی هزینه ها متفاوت است.


اقدامات قبل از کولپوسکوپی

آماده شدن برای کولپوسکوپی مانند آماده شدن برای آزمایشات زنانه دیگر است.


– پزشک توضیحاتی راجع به این روش به بیمار داده و بیمار می تواند سوالات خود را از پزشک بپرسد.

– ممکن است نیاز به امضای برگه رضایت نامه برای انجام این روش باشد. برگه رضایت نامه را به دقت بخوانید و در صورتی که موردی ابهام آمیز وجود دارد، بپرسید.

– به طور کلی نیازی به آمادگی های خاصی مانند استفاده از آرام بخش و نخوردن غذا برای مدت طولانی نیست. در صورتی که بایوپسی تحت بیهوشی کامل صورت گیرد، ممکن است نیاز به نخوردن غذا از ساعاتی مشخص قبل از آزمایش باشد.

– در صورتی که باردارید یا مشکوک به بارداری می باشید پزشک را در جریان بگذارید.

– در صورتی که به موارد خاصی مثل لاتکس، چسب، ید، و یا داروهای بیهوشی حساسیت دارید، پزشک را در جریان بگذارید.

– تمامی داروهایی که مصرف می کنید (تجویزی یا بدون نسخه) و حتی داروهای گیاهی را به پزشک اطلاع دهید.

– این روش در زمان های غیر از قاعدگی صورت می گیرد.

– از ۲۴ ساعت قبل از این روش، از دوش گرفتن، مقاربت جنسی، داروهای واژنی و تامپون خودداری کنید.

– در صورتی که به دارو هایی نظیر استامینوفن و … حساسیت ندارید، احتمالاً پزشکتان یک ساعت قبل از این عمل، برای پیشگیری از درد به شما مسکن تجویز می کند. آسپیرین و ایبوپروفن نیز مورد استفاده قرار می گیرند ولی به دلیل خاصیت رقیق کنندگی خون، موجب افزایش خونریزی می شوند.

– در صورت داشتن شرایط خاص احتمالاً موارد مراقبتی دیگری به بیمار گوشزد می شود.


کولپوسکوپی

کولپوسکوپی


آیا کولپوسکوپی درد دارد ؟

ار بیمار خواسته می شود که لباس زیر خود را در آورده و در میز یا همان تخت آزمایش دراز بکشد و پاهای خود را در جایگاه مناسب قرار دهد. این روش نهایتاً تا ۳۰ دقیقه طول می کشد.

پزشک یک ذره بین (speculum ) را وارد واژن کرده و برای روان کردن ناحیه فقط از آب استفاده می کند. زیرا در صورتی که از ژل های مخصوص استفاده شود ممکن است جواب آزمایشات نمونه های گرفته شده را تحت تاثیر قرار دهد. این ذره بین در طول انجام این روش در جای خود باقی می ماند.

– پزشک واژن و دهانه رحم را با لنز بزرگنمایی مشاهده می کند. دستیار پزشک در صورت لزوم از محلول سالین ( آب و نمک) برای مرطوب کردن سطح واژن استفاده می کند. این محلول عموماً احساس خنکی ایجاد می کند.

– سریعاً بعد از معاینه، دهانه رحم با استیک اسید (ACETIC ACID (شستشو داده می شود که باز احساس خنکی ایجاد می کند. این اسید محل را نمی سوزاند و محیط را برای معاینه مجدد توسط پزشک و انجام بایوپسی آماده می کند.

– برای دیدن مناطق خاصی در رحم مانند دهانه رحم نیاز به محلول های خاصی می باشد. محلول ایودین ((IODINE در بیشتر موارد استفاده شده که احساس خنکی ایجاد می کند و صدمه ای وارد نمی کند.

– بایوپسی : در صورتی که هرگونه ظاهر غیر طبیعی ای مشاهده شود، پزشک بایوپسی (گرفتن نمونه از بافت مورد نظر ) انجام خواهد داد. بیمار ممکن است با احساس نیشگون یا درد برای مدت زمانی روبرو شود. هر نمونه ای که گرفته می شود برای انجام آزمایشات مربوطه زیر میکروسکوپ، به محیط آزمایشگاهی فرستاده می شود.


مراقبت های بعد از کولپوسکوپی

بعد از این روش نیاز است که بیمار از پد بهداشتی استفاده کند. خونریزی خفیفی به مدت ۳ تا ۵ روز ادامه می یابد. خونریزی به رنگ تیره یا گاهی اوقات سبز رنگ می باشد. این ترشحات عادی بوده و به دلیل تخلیه محلول های استفاده شده حین آزمایش می باشد. با این حال تا زمانی که خونریزی مشاهده می شود، از دوش گرفتن، مقاربت جنسی ، داروهای واژنی و یا استفاده از تامپون بپرهیزید.


تست پاپ اسمیر چیست و چه زمانی باید انجام شود؟

تا پنجاه سال پیش اولین علت مرگ زنان ابتلا به سرطان دهانه رحم بود، سرطانی که امروزه با روشهای مختلف قابل تشخیص زودهنگام و درمان است. پاپ اسمیر جزو آزمایشهای غربالگری است که برای تشخیص سرطان یا عواملی که منجر به سرطان گردن رحم خواهند شد از طریق نمونه برداری و آزمایش سلول شناسی گردن رحم انجام می شود. توصیه می شود این آزمایش به صورت مرتب (ترجیحا سالانه) برای زنان انجام شود.

با تشخیص زودتر سلولهای سرطانی یا پیش سرطانی دهانه رحم می توانیم سریعتر درمان را شروع کنیم، قبل از این که گسترش یابد و به یک مشکل بزرگتر تبدیل شود. این روش غیر از تشخیص سلول های سرطانی مرتبط با ویروس HPV ، برای تشخیص عفونت های رحمی نیز به کار می رود. در تصویر زیر لوازم مورد نیاز برای آزمایش پاپ اسمیر را مشاهده می فرمایید.


وسایل لازم برای تست پاپ اسمیر


روش انجام آزمایش: در آزمایش پاپ اسمیر پزشک توسط اسپکلم دهانه دستگاه تناسلی را باز کرده و با اسپاچولا نمونه ها را از رحم و گردن رحم بر می دارد. نمونه ها برای تشخیص سلول های ناهنجار به آزمایشگاه فرستاده شده و زیر میکروسکوپ مشاهده می شود. تصویر زیر نحوه کارکرد اسپکلم و استفاده از اسپاچولا را نمایش می دهد.


پاپ اسمیر 


روش سنتی و قدیمی تر انجام تست پاپ اسمیر انتقال سلول های برداشته شده از واژن و دهانه رحم توسط وسایل نمونه برداری به یک اسلاید شیشه ای مطابق شکل زیر است.


پاپ اسمیر


عیب این روش آن است که حدود هشتاد درصد سلول ها بر روی وسایل نمونه برداری باقی مانده و دور ریخته می شوند. مزیت این روش کم هزینه بودن آن است. تا اواسط دهه نود تنها این روش استفاده می شد. روش تین پرپ که کارایی بیشتری دارد در اواسط دهه نود معرفی شده و در این روش تمام سلولهای برداشته شده از دهانه رحم به یک محلول نگه دارنده منتقل می شوند که در آزمایشگاه بر روی یک اسلاید شیشه ای انتقال یافته و مورد بررسی قرار می گیرد. هنگام انتقال مواد غیر تشخیصی مانند سلولهای خونی، التهابی و موکوس حذف می شوند و آزمایشگر تنها سلولهای دهانه رحم را منتقل می کند. همچنین سلولهای دهانه رحم به صورت تک لایه به اسلاید منتقل می شوند. بنابراین احتمال پوشیده شدن سولهای غیر طبیعی از بین می رود و قدرت تشخیصی تست افزایش پیدا می کند. همچنین هنگام انتقال سلولهای دهانه رحم به محلول می توان همزمان با جست و جوی سلولهای سرطانی، احتمال وجود HPV و عفونت های کلامیدیایی و سوزاک را بررسی کرد. نمودار زیر مراحل روش تین پرب را به خوبی نمایش داده است.


پاپ اسمیر


شرایط انجام آزمایش: بهترین زمان انجام آزمایش، فاز پرولیفراتیو از چرخه قاعدگی، یعنی حدود روز پانزدهم از شروع خونریزی قاعدگی است. مراجعه کننده بهتر است از حدود یک هفته قبل از آزمایش از کرم ها یا پمادهای واژینال استفاده نکرده باشد و از 48 ساعت قبل از دوش واژینال استفاده نکرده باشد و از 24 ساعت -ترجیحا 48 ساعت- پیش آمیزش جنسی نداشته باشد. انجام این تست معمولا راحت، بدون هیچ گونه درد و بیهوشی در مطب انجام می شود. تخلیه نمودن مثانه پیش از معاینه و انجام تست و کشیدن نفسهای عمیق و شل کردن عضلات در طول انجام تست باعث راحتی بیشتر مراجعه کننده خواهد شد. بعد از نمونه گیری مراجعه کننده ممکن است احساس مختصر ناخوش آیندی شبیه کرامپ های قاعدگی داشته باشد. وی ممکن است خونریزی واژینال خیلی مختصری پس از نمونه گیری داشته باشد. با این حال بلافاصله پس از نمونه گیری، مراجعه کننده می تواند فعالیت عادی روزمره خود را از سر بگیرد. در صورتی که احساس ناراحتی شدید یا تکرار خونریزی پس از نمونه گیری پاپ اسمیر ادامه داشت لطفا هر چه سریعتر با پزشک متخصص زنان خود تماس بگیرید. سن شروع و تکرار آزمایش: سن شروع آزمایش های غربالگری از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. معمولا توصیه می شود پس از اولین آمیزش جنسی غربالگری پاپ اسمیر آغاز شود و سپس به صورت منظم، سالی یک بار - در صورت استفاده از روش نوین تین پرپ هر سه سال یک بار- انجام شود. پس از سن 65 سالگی چنان چه سه آزمایش پیاپی طی ده سال گذشته منفی باشد دیگر نیازی به آزمایش غربالگری پاپ اسمیر نیست.